niedziela, 7 stycznia 2018

Opłaty i podatki za reklamówki jednorazowe

Podatki i opłaty oprócz funkcji fiskalnej mogą kreować zachowania przedsiębiorców i konsumentów. Wprowadzenie opłat za reklamówki jednorazowe ma zmniejszyć ich zużycie i wymusić korzystanie z toreb materiałowych, wielorazowego użytku.

Z dniem 01.01.2018 roku wprowadzono opłatę recyklingową w wysokości 20gr. Opłata ta dotyczy toreb foliowych o grubości od 15 do 49 mikronów. Jedynie torebki "zrywki" służące do pakowania warzyw, owoców i pieczywa w dalszym ciągu są wolne od opłat. 

Opłata recyklingowa w wysokości 0.20 zł za każdą sprzedaną torbę jest 1 z 3 elementów obciążeń fiskalnych. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów torbę trzeba rozliczyć jak towar handlowy. Tym samym należy wykazać ją na kasie fiskalnej z VAT-em 23%,  a wartość netto uwzględnić w przychodach do rozliczenia podatku dochodowego. 

Opłata recyklingowa jest przychodem budżetu państwa. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do 15 marca roku następnego na rachunek Ministerstwa Środowiska (jeszcze nie utworzony) przekazać opłatę za sprzedane torebki. Po przekazaniu opłaty będzie można ją zaliczyć w koszty uzyskania przychodów. Miejmy nadzieję, że ryczałtowiec będzie mógł pomniejszyć swoje przychody.

Torba za 20gr budzi emocje. Część z nas jest oburzona, że to kolejny podatek, który nie wiadomo na co będzie przeznaczony. Być może fiskus nie uzyska planowanych wpływów, ale to może być jedna z lepszych informacji. Bez względu na pobudki, zaczynamy do sklepów chodzić ze swoimi materiałowymi torbami - czyli cel został osiągnięty.














Zmiana formy opodatkowania

Podatki dochodowe bezpośrednio wpływają na wynik finansowy firmy. Racjonalne decyzje, mające wpływ na zmniejszenie obciążeń podatkowych są...